Saturday, May 19, 2012

Stress vs Vertigo...

Bismillah hirrahmannirrahim,
Saya sangat sugul ketika ini, bila memikirkan apakah yg sedang berlaku dalam kehidupan harian saya..
Sejak dua minggu ni saya kerap mengalami sakit kepala yang menyebabkan aktiviti saya terbatas,
Rasa mcm nak pitam ada kalanya, saya pernah mengalami sakit kepala yang agak teruk sewaktu mengandungkan Anis (trimester kedua) tahun 2010 dulu..
tetapi keadaan ketika itu berlainan, sakit yang amat sangat seperti dicengkam,

Kali ini berbeza sedikit, setelah rawatan ke klinik,
doctor hanya menyatakan tekanan darah saya rendah,
itu mmg masalah saya sejak dulu lagi, "Vertigo".....apakah itu?
... ia adalah pusing yang dirasakan luar biasa.
Orang yang terserang penyakit vertigo merasakan sekitarnya seakan - akan berputar,
ini disebabkan oleh gangguan pada keseimbangan yang berpusat di area labirin atau rumah siput di daerah telinga. Vertigo kadang disertai dengan rasa mual dan ingin muntah, bahkan penderita merasa tidak dapat berdiri dan tiba - tiba terjatuh karena merasa kehilangan keseimbangan. Sedangakan keseimbangan pada tubuh dikendalikan dari otak kecil yang menerima informasi mengenai mengenai posisi tubuh dari organ atau sistim keseimbangan di telinga tengah dan mata. Vertigo pada dasarnya muncul akibat gangguan yang terjadi pada telinga bagian tengah dan dalam atau karena gangguan penglihatan.
(sumber encik google la...)

Wah, begitu sekali ya...
Sangat pelik saya, ada sumber mengatakan ia terkesan dari akibat stress yg amat sangat...
tetapi, saya tiada apa yg nk di STRESS kan...
sebab, dah benti keje... yg super tension itu...
dok umah melayan 2 tots saya yg comel itu...
buat sale hari2 ..almaklumlah...
berniaga melalui internet kan...
dapat belajar buat cupcake, pies, etc la utk Mr Husband...
ptg2 jalan2 kt taman dgn anak2.... 
mmg saya agak gemar dgn aktiviti WAHM(work at home Mother) ni...

Atas nasihat Doctor,
2 minggu lepas,  saya pastikan cukup 8 jam tidur sehari minimum
2 liter air sehari, makan hati ayam & kerang, sayur....
Tapi still masih ada lagi...
rase mcm nk tombang kalau buat kerja2 rumah...
takut jugak.. sekarang kan mcm2 jenis penyakit wujud,
sampai saya terpikir maybe saya ada tumor/cancer dan sebagainya...
terbaca dalam blog kisah Arwah Norma isteri kepada Talib sure ramai yg pernah dgr pasal cerita arwah yg disiarkan di Wanita Hari Ini,

Symptom2 dia memula dulu pening2 jgk... hilang keseimbangan badan..
Insya'Allah Saya akan kuat melawan penyakit,
after all, ini adalah ujian dari Yang Maha Esa,
menguji sejauhmana kekuatan iman hambanya,
Saya bersyukur dengan ujian ini,

Cuma harapan saya,
Biar lah saya dapat berbakti pada keluarga saya terutama, anak-anak saya....
tak terbayang saya kalau saya jatuh sakit, siapa akan menjaga makan pakai, peluk manja mereka, suami saya akan merasa impak yg besar,

Ya Allah Ya Tuhan ku, Kuatkan lah diriku ketika sedih & sudah berikan aku petunjuk utk membezakan kebaikan & keburukan ketiku ku, memerlukan jalan kebahagian Jadikanlah aku manusia yang makin tabah utk mengharungi hidup mendatang.. Amin..amin Ya Rabbalalamin..

No comments: